wtorek, 22 listopada 2011

Krzyż celtycki

Posta tego piszę łącząc ekspertyzę, którą znalazłem w internecie z moimi doświadczeniami empirycznymi zaczynającymi się jeszcze kilka lat temu. Jako młody chłopak byłem świadkiem, kiedy to na meczu piłki nożnej obserwator kazał zdjąć z płotu znak krzyża celtyckiego, ze względu na jego dyskryminujące znaczenie. Zacząłem się zastanawiać, kto takiego symbolu używał i co on może oznaczać. Trochę tak głupio identyfikować się z takim symbolem, jeżeli jest on zakazany. Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż jeszcze wtedy w internet moje gospodarstwo domowe nie było wyposażone, więc pozostawały mi jedynie książki. Znajdowałem tam odniesienia do czasów Celtów, czy Słowian, miały one oznaczać odwagę, dla prastarych plemion - słońce, czy też harmonię świata łączącego 4 żywioły. Jak się i później dowiedziałem, tenże znak jest również dopuszczony jako symbol chrześcijański.

Zastanawiałem się zatem mocno nad jego negatywnym wydźwiękiem, gdyż żadna moja mądra książka nie pokazywała charakterystyki burzącej neutralne lub pozytywne znaczenie tego znaku. Poszedłem zatem do mojej nauczycielki od języka polskiego, by ona rozwiała moje wątpliwości. Powiedziała, że ów znak był zaimplementowany jako znak niejakich faszystów. Jednak i ona sama wskazywała, że pierwotne jego znaczenie jest inne. Dlatego ja odrzucałem tezę, jakoby ten znak propagował nazizm, faszyzm czy inny totalitaryzm. Dlaczego piszę posta o tym? Gdyż za sprawą Narodowego Odrodzenia Polski (w skrócie NOP) ów znak został zalegalizowany i zarejestrowany. Zainteresowani ową sprawą mogą przeczytać informację zamieszczoną na stronie NOP: http://www.nop.org.pl/2011/11/21/krzyz-celtycki-i-zakaz-pedalowania-zarejestrowane-jako-symbole-nop/ oraz ekspertyzę owego wyroku: http://www.nop.org.pl/wp-content/uploads/2011/11/ekspertyza-sadowa-dot-znakow-NOP.pdf.

Może z organizacjami takimi, jak NOP czy ONR się nie utożsamiam, to jednak cieszy mnie fakt prawnego odcięcia tych znaków od ideologii neofaszystowskich, jakie niektórzy starają się udowadniać. Dla mnie jest to plaga ruchów przeczących rozsądkowi rasy ludzkiej, która do swojej ideologii stara się dopasować stary i znany znak. Powodów może być wiele - niska kreatywność twórców, chęć zyskania poparcia czymś znanym, próba zaimplementowania jakiejś części znaczeniowej znaków pod swoje szyldy itp. Takim działaniem ruchy owe szkalują znaki, które w swoim pierwotnym znaczeniu towarzyszyły ludom od wieków, a ponadto wypaczają część historii. Dlatego jestem rad z zarejestrowania tego, jak i innych znaków(mieszane uczucia mam do "Zakazu Pedałowania", jednak ekspertyza charakteryzuje również i to).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz